Tips om verantwoord thuis te kunnen werken

Corinna König-Wildförster · tips · Laatst geupdate op 7 april, 2022

Flexibele man die yoga beoefent op werkplek

Hoe blijf je fit als je veel thuis werkt? Danny is adviseur Arbeid en Gezondheid en fysiotherapeut bij ProActief in Almere. ProActief is dé leefstijl- en gezondheidsclub van Almere waar je persoonlijke begeleiding krijgt om ervoor te zorgen dat je fit bent en lekker in je vel zit. Door de combinatie van fysiotherapie, personal training en CrossFit zorgen ze voor vitaliteit en gezondheid.

FSinds een aantal jaar melden steeds meer mensen zich bij ProActief met fysieke maar ook mentale klachten die gerelateerd zijn aan het thuiswerken. Volgens Danny veel klachten kun je voorkomen door een paar simpele tips.

A good workplace

Waarschijnlijk is de thuiswerkplek niet ingericht op langdurig thuiswerken. Je werkt waar je de laptop kwijt kunt. Dat kan aan tafel zijn of misschien heb je wel een bureau met een mooie stoel. Maar waar je veel klachten mee kunt voorkomen is door een ergonomische stoel aan te schaffen en een bureau dat verstelbaar is in hoogte zodat je het precies op de juiste maat kunt instellen. Daarbij is het belangrijk om een beeldscherm te hebben op de juiste hoogte, een goede muis en toetsenbord.

Zorg ervoor dat je voldoende kennis hebt m.b.t. het correct instellen van de werkplek. Vraag je werkgever om hulp als je niet weet waar je op moet letten.

Bewegen

Naast een goed ingestelde werkplek, blijft het natuurlijk belangrijk om tussen het werk door te blijven bewegen. Neem daarom na ieder half uur een micropauze. Dat klinkt vaak, maar het gaat om een kleine vorm van beweging zoals even een papiertje weggooien, water pakken of naar het toilet lopen.

Probeer jezelf aan te leren dat je regelmatig (het liefst iedere 5 minuten) 8 seconden je hoofd draait, je armen even laat hangen, de rug buigt/strekt of de benen even anders neerzet.

Statisch belasten (herhaaldelijk dezelfde bewegingen) zorgt voor constante spanning op bepaalde plekken, waardoor het de doorbloeding op die plaatsen remt. Dynamisch belasten (bewegen) stimuleert de doorbloeding door de afwisseling van aanspanning en ontspanning waardoor ook de toevoer van voedingsstoffen en afvoer van afvalstoffen wordt gestimuleerd. Dus zet de prullenbak iets verder weg, haal beneden of boven een glas drinken, drink genoeg water (dan ga je ook vaker naar het toilet), wissel tussen muis- en typwerkzaamheden, ga na of tijdens de lunch even wandelen en probeer eens staand te vergaderen. En als je het echt goed wilt doen, spreek je af met collega’s om de vergadering eens buiten te doen tijdens een wandeling. Neem de telefoon mee en overleg terwijl jullie ondertussen bewegen en frisse lucht inademen.

Ontspanning

Door thuis te werken verdwijnt soms ook de grens tussen werk en privé. Na het eten nog even de e-mail beantwoorden terwijl je op de bank een filmpje kijkt. Ontspannen thuis kunnen zitten is erg belangrijk voor de gezondheid. Creëer daarom (indien mogelijk) een werkkamer waar je alleen komt om te werken.

Laat tijdens pauzes het werk in de werkruimte en ga dan echt even van de werkplek af. Houd je aan de werktijden en doe onder werktijd alleen werktaken. En wanneer je vrij bent, werk je niet. Probeer het eens. Het zal je goed doen.