Stap 4: Effectief gebruik van eLearning

Corinna König-Wildförster · eLearning introduceren · Laatst geupdate op 14 april, 2022

Vrouw kijkt tevreden naar de camera

Het platform is opgezet, de cursussen zijn klaar en nu ontbreken alleen nog de deelnemers. Laten we nu stap voor stap op weg gaan naar een effectief en duurzaam eLearning project.

Inhoud

1. Hoe ziet de lancering van het platform eruit?

Voordat het een succes wordt, moet iedere tool omarmd worden door de werknemers. Dit is ook het geval met het nieuwe leermanagementsysteem. Ontwerp daarom een interne campagne om eLearning met het nieuwe LMS te lanceren.

Je kunt bijvoorbeeld op het prikbord en intranet reclame maken voor specifieke cursussen of voor het LMS in het algemeen. Maak de collega’s nieuwsgierig, toon de voordelen en prikkel hun nieuwsgierigheid.

Tip: Een leuk idee is om kleine gadgets uit te delen die passen bij de naam van je platform. Die zijn leuk voor de werknemers en verhogen het enthousiasme voor de lancering van het platform. Natuurlijk kun je dergelijke gadgets ook naar de werknemers in het thuiskantoor sturen, zodat iedereen er evenveel bij betrokken is.

2. Hoe werkt het onboarden van de deelnemers?

Zodra het platform is geïnstalleerd, alle instellingen zijn ingesteld en gecontroleerd, en de inhoud op zijn plaats is, ontbreken alleen nog de deelnemers. Zoals al aangeven bij het uitstippelen van de strategie , hoeven dit niet alleen werknemers uit de interne bedrijfsomgeving zijn, maar ook externe zakenpartners en klanten met hun eigen leerelementen.

Dit doet onvermijdelijk de vraag rijzen hoe deelnemers überhaupt op het platform terechtkomen. Er zijn verschillende manieren om je in te schrijven voor cursussen, we geven het voorbeeld met Coursepath LMS. De eenvoudigste variant is om personeelsleden in de hele academy te activeren, zodat elke beschikbare cursus kan worden gevolgd als daar belangstelling voor is. Externe deelnemers worden normaliter per cursus uitgenodigd.

Zorg ervoor dat deelnemers pas uitgenodigd worden voor het platform als “alles” klaar is. We zetten alles hier opzettelijk tussen aanhalingstekens. Natuurlijk kan jullie eLearning-strategie ook een proefproject omvatten, zodat het volledige pakket niet klaar hoeft te zijn. Belangrijk is dat de opzet klaar is en dat de eerste inhoud met toegevoegde waarde beschikbaar is voor de deelnemers. Zo kunnen ze de voordelen van het nieuwe LMS direct vanaf het begin ervaren.

Idealiter gebruik je een platform met een intuïtieve gebruikersinterface. Dit maakt het opleiden van de deelnemers bijna overbodig. De gebruiksvriendelijkheid zorgt ervoor dat alle deelnemers snel hun weg vinden op het platform en dat er geen vragen onbeantwoord blijven over het gebruik ervan. Indien die toch aanwezig zijn, wijs dan een contactpersoon aan, bijvoorbeeld de trainer van een cursus.

Het kan wat ingewikkelder worden wanneer je meer auteurs, trainers en managers aan het platform toevoegt. Ofwel ga je te werk volgens het train-de-trainer principe, waarbij de mensen die reeds actief zijn in deze rollen de onboarding van nieuwe deelnemers op zich nemen. Of je maakt gebruik van het aanbod van een key user workshop van de provider om ervaren experts nieuwe medewerkers te begeleiden die actief betrokken zijn bij het maken en beheren van cursussen.

3. Duurzaam platformbeheer

Voor mensen met de rol van trainer en manager is het met name belangrijk dat het leermanagementsysteem goed wordt geaccepteerd. En dat de cursussen de gewenste toename van kennis bij de deelnemers bewerkstelligen, voor een vraaggerichte kwalificatie. Om deze punten te evalueren, genereert jullie LMS diverse rapporten.

Met de gedetailleerde evaluatie staat niets in de weg om de curussen op jullie platform voortdurend te optimaliseren. Gebruik filters en vergelijk gebruikersgroepen en cursusprestaties of laat nauwkeurig gefilterde rapporten op regelmatige tijdstippen automatisch naar je sturen om actiepunten te definiëren.

Over automatisering gesproken: je kunt veel zaken in het beheer van de academie duurzaam regelen. Bijvoorbeeld als het gaat om regelmatig terugkerende opleidingen die jaarlijks moeten worden herhaald om de werknemers te certificeren. Laat het LMS gewoon zorgen voor herinneringen en hernieuwde uitnodigingen. Eenmaal ingesteld, loopt alles vanzelf.

4. Als het werkt, werkt het

Als alles eenmaal is opgezet en draait, wordt e-learning al snel een no-brainer. Het is goed te weten dat je met een webgebaseerde SaaS-oplossing snel en met weinig administratieve rompslomp meer gebruikers of extra functies voor inhoudsdistributie kunt toevoegen als dat nodig is.

Heb je al eens nagedacht over het koppelen van andere interne systemen aan het LMS? Dit is eenvoudig te realiseren via API-interfaces. Neem contact op met de adviseur voor het gekozen eLearning-platform om meer te weten te komen – meestal is dit de account manager.

Om na te gaan of jullie alles uit je eLearning halen zoals gepland, is het raadzaam vooraf key performance indicators (KPI) te definiëren en deze regelmatig te controleren. Hier volgen een paar voorbeelden van hoe dergelijke KPI’s er voor interne opleiding zouden kunnen uitzien:

  • Gemotiveerde werknemers (alle werknemers hebben deelgenomen aan x cursussen in periode y – gevarieerde inhoud en tijdsbesparing).
  • Alle werknemers zijn up-to-date (hebben met succes de productupdate-cursus doorlopen – hoge inhoudelijke kwaliteit door praktische relevantie)
  • Kosteneffectieve on-site en gedistribueerde training, bijv. in de thuiswerkplek, buitendienst of zelfs extern (x% besparing in vergelijking met de vorige oplossing – bespaarde kosten voor trainers, materialen, reiskosten, reis- en werktijd)
  • Gestandaardiseerd proces (alle nieuwe werknemers hebben met succes deelgenomen aan de onboardingcursus – uniforme voorwaarden en consistente opleidingskwaliteit, geautomatiseerde verstrekking)
  • Verificatie (alle werknemers hebben de veiligheidsopleiding met succes voltooid – gedocumenteerde opleidingsstatus en vooruitgang)

In de praktijk, d.w.z. op het eLearning-platform, helpen automatische evaluaties, rapporten en rapportagefuncties je hierbij. Je kunt verschillende doelgroepen zeer nauwkeurig met elkaar vergelijken. Om dit te doen, selecteer je het gewenste rapport, bijv. Deelnemersprestaties. De rapportage hier maakt een gedetailleerde weergave van de leervorderingen met behulp van verschillende filters, zoals voltooide stappen (geslaagd/niet geslaagd), gemiddelde resultaten en aantal pogingen. Verdere rapporten kunnen worden weergegeven over cursusprestaties, cursusdeelname of leerstapprestaties en kunnen worden gedownload als een Excel-spreadsheet en worden geëvalueerd met betrekking tot jullie KPI’s.

5. Succesverhalen

Verschillende projecten, verschillende toepassingen. Het gebruik van leermanagementsystemen is veelzijdig. We hebben het onze klanten gevraagd en laten jullie hier een aantal succesvolle voorbeelden zien van het gebruik van Coursepath. Laat je inspireren door de toepassingsvoorbeelden uit de meest uiteenlopende branches en opleidingsgebieden, van praktische producttrainingen tot verplichte trainingen zoals gegevensbeveiliging en compliance.

Bezoek ons eLearning-platform Coursepath om aan de slag te gaan en jullie medewerkers effectief en duurzaam op te leiden.

Ga naar Coursepath LMS