Stap 3: Bouw je eigen eLearning academy

Corinna König-Wildförster · eLearning introduceren · Laatst geupdate op 14 april, 2022

Hand wijzend naar laptop

Inhoud

Je hebt een keuze gemaakt en kunt nu beginnen met het eLearning project. Heb je aan alles gedacht? Maak je geen zorgen, wij begeleiden jullie stap voor stap bij het opzetten van de eLearning academy, dat het startpunt is voor uw Learning Management System (LMS).

1. Een geslaagde start: uitvoering van de strategie

Denk bij het opzetten van het platform direct aan de doelstellingen. Wat zegt jullie eLearning-strategie, die je in de eerste stap hebt uitgewerkt? Aan welke punten moet bijzondere aandacht worden besteed bij het opzetten van de eLearning?

Neem de checklist met eisen bij de hand en neem ze punt voor punt door:

  • Welk doel moet eLearning in jullie bedrijf dienen?
  • Hoe moet het deelnemersbeheer in zijn werk gaan?
  • Hoe interactief moet jullie eLearning zijn?

Hoe kun je je planning stap voor stap goed uitvoeren?

1. Neem de strategie in de opzet van jullie platform over

  • Pas de koersinstellingen aan volgens uw strategie. Voorbeeld: Leren deelnemers in uitwisseling met elkaar of anoniem? Activeer Ledenweergave, Commentaar en Berichten dienovereenkomstig.

2. Groepen maken

  • Groepen maken het makkelijker voor je om later deelnemers te beheren. Definieer verschillende deelnemersgroepen in de opties onder het menu-item “Groepen” en wijs de leden toe aan deze groepen, bijvoorbeeld op afdeling of functie in het bedrijf. Later zullen deze groepen je helpen om de leden te filteren en productief te beheren, zoals bij het rapporteren of uitnodigen voor een cursus.

3. Rollen en machtigingen toewijzen

  • Rollen zijn gebaseerd op taken zoals gebruikers-, cursus- of academiebeheer en kunnen voor onbepaalde tijd worden toegewezen. Verschillende groepen kunnen onbeperkte toegang hebben voor alle machtigingen (rol van manager), inhoud creëren en beheren (rol van auteur), inhoud, resultaten en feedback bekijken (rol van trainer of auditor) of cursussen bijwonen (rol van deelnemer).

4. Categorieën maken

  • Categorieën maken het makkelijker om cursussen later te beheren of om ze in verschillende widgets en portalen weer te geven. Definieer verschillende cursuscategorieën in de opties onder het menu-item “Categorieën”. Nu kun je cursussen, workshops maar ook pagina’s toewijzen aan deze categorieën. Categorieën zijn vooral praktisch als je je startpagina (en andere portalen) overzichtelijk wilt maken of rapporten wilt filteren.

Tip: Creëer een aantrekkelijke en persoonlijke start op de homepage van jullie eLearning academy en stel voor iedere gebruiker de cursussen en workshops beschikbaar. Hoe dit werkt hebben we in dit blog samengevat.

2. Basisinstellingen: opstelling en branding

Het correct opzetten van jullie academie is een belangrijke voorbereiding op het leer- en administratieproces. Upload eerst je bedrijfslogo en stel het juiste lettertype en de juiste kleuren in. Met een paar eenvoudige stappen wordt de branding van je bedrijf opgenomen in jullie eLearning academy. Hiermee voelen de leerlingen zich direct thuis in hun leeromgeving.

Ga stap voor stap door de instelmogelijkheden en werk ze op je gemak af. In dit overzicht hebben wij de belangrijkste installatiepunten voor je samengevat inclusief een gedetailleerde uitleg. Zodra je klaar bent, kun je verder gaan met het aanmaken of integreren van de eerste cursussen. Pas daarna moet je de deelnemers aan de Academie uitnodigen.

Tip: Bezoek je eLearning academy vanuit het perspectief van de deelnemer en nodig derden met de rol van deelnemer of auditor uit om het te testen.

3. De juiste inhoud: het creëren van cursussen

Nu is het eindelijk tijd voor maken van cursussen met een geïntegreerde authoring tool. Het begint natuurlijk met de grondige voorbereiding van de inhoud. Misschien heb je al veel input voor de cursussen verzameld, maar pas op, het creëren van cursussen gaat niet over “alles zomaar ergens neerzetten”. Zorg liever voor relevante, interessante en motiverende cursussen. Hoe je dat doet? Hier zijn onze tips & trucs:

  • PowerPoint-dia’s als basis voor eLearning-cursussen: zo zet je ze correct op
  • Verschillende soorten leerlingen aanspreken door verschillende media te integreren: teksten, afbeeldingen, video’s, LTI, HTML5 en SCORM
  • De rode draad in jullie cursus: storytelling
  • Testvragen: types and tips

Tip: Als je zelf niet over voldoende inhoud beschikt of niet de capaciteit hebt om die te creëren, kan jullie eLearning-platform worden uitgebreid met cursussen van gespecialiseerde partnerbedrijven.

Wil je advies over het opzetten van je academy?

Geen probleem. In onze workshops staan onze experts klaar om je advies en steun te geven.

Afspraak maken

De volgende stappen

Weet u al hoe u uw eLearning academy moet opzetten? Kom dan meer te weten over het duurzaam beheer van platforms.

Ga verder naar stap 4