Een partnership dat een sterke bedrijfsgroei stimuleert

Hans Koekkoek · Nieuws · 6 maanden geleden

Samen sta je sterker, toch? Wie gelooft er niet in de toegevoegde waarde van samenwerken met partners. Legio redenen zijn aan te voeren om een gezamenlijke propositie te bedenken en successen te vieren. Het vinden van de juiste partner is dan ook een serieuze aangelegenheid dat de nodige aandacht verdiend. Viadesk heeft in dat kader het Viadesk Partner Programma gelanceerd, een mogelijkheid voor resellers en consultants om hun groeiambities te verwezenlijken. Graag geven we inzicht hoe dit programma voor iedereen succesvol kan werken.

partnerprogramma intranet

Het partnerprogramma is zo ingericht, dat alle partijen optimaal profiteren van de samenwerking. Om succes te garanderen, dient er een heldere rolverdeling te zijn. Viadesk ontwikkelt sinds 1997 moderne digital workplace platformen die bedrijven en hun werknemers helpen bij de uitdagingen in het dagelijks werk. Van het social intranet tot leermanagementsystemen biedt Viadesk praktische tools voor kennisbeheer, leren en samenwerking op de digitale werkvloer. Ook in het partnerprogramma blijft dat zo. De partners brengen op hun beurt hun expertise in, om elkaar aan te vullen en samen sterker te staan.

Diverse type partners

Viadesk is op zoek naar partners in de Benelux en DACH-regio die hun klanten ondersteunen bij uitdagingen op het gebied van digitaliseringsprocessen, veranderingsmanagement, e-learning, interne communicatie, kennisdeling en samenwerking. Het partnerprogramma is met name geschikt voor digital agencies, IT- adviesbureaus, opleiders, training organisaties en bedrijven die diensten of producten leveren op het gebied van interne communicatie. Het Viadesk partnerprogramma onderscheidt drie type partners:

  1. Reselling partners nemen de leiding over het pre-sales traject, zijn verantwoordelijk voor de verkoop van de Viadesk software en helpen klanten bij de integratie van onze tooling in hun digitale werkplek. Naarmate de verkoopactiviteiten groeien, groeit tevens de commissie.
  2. Referral partners verwijzen de klant door naar Viadesk die voor de rest zorgdraagt. Hiermee zet de partner een terugkerende inkomstenstroom op door het promoten en verkopen van Viadesk producten.
  3. Consulting partners hebben de Viadesk producten standaard in hun software portfolio. Deze adviesorganisaties leveren diensten waarbij Viadesk Digital Workplace Solutions betrokken is.

Begeleiding, training en support

Viadesk ondersteunt haar partners op alle niveaus met producttrainingen, pre-sales ondersteuning, gezamenlijke marketingactiviteiten, consultancy, implementatiewerkzaamheden en helpdesk services. “Wij geloven dat de beste oplossingen voortkomen uit samenwerking”, zegt Mujibor de Graaf, CEO en oprichter van Viadesk. “Daarom hebben we een programma opgesteld waarbij onze klanten optimaal profiteren van de expertise van onze partners, terwijl Viadesk zich richt op de ontwikkelingen van hoogwaardige softwareproducten. Met onze partners, resellers en consultants in binnen- en buitenland kunnen wij nog beter de kwaliteit en service leveren waar we om bekend staan.”

Extra omzet en een stevige marktpositie

Het Viadesk Partner Programma biedt onze partners de mogelijkheid om naast extra inkomsten een stevige marktpositie te realiseren. Viadesk investeert altijd maximaal in haar partners, of ze nu de productlijn structureel in hun aanbod opnemen, of alleen als referral partner fungeren. Sommige partners focussen vooral op het vinden van zoveel mogelijk nieuwe klanten en laten het verdere traject tot en met implementatie en nazorg aan ons over. Andere kiezen ervoor om bij het gehele proces betrokken te zijn, waardoor ze meer ‘self supporting’ kunnen zijn. In ieder geval biedt Viadesk een interessant pakket aan beloningen en commissie, dat oploopt in verhouding tot het commitment en de inspanning van de partner.

partnerprogramma intranet

Zo bouw je aan een succesvolle samenwerking

Deze 4 elementen helpen elk partnerschap om sterk te beginnen en sterk te blijven als het bedrijf groeit. Waarden, een gedeeld doel en sterke communicatie zijn de beste bouwstenen. Daarom kijken we bij Viadesk goed of er sprake is van ‘een match’: passen we bij elkaar?

  1. Afstemming van de kernwaarden
  2. Het vinden van een partner die gelooft in waar jij in gelooft, die dezelfde normen hanteert, met eenzelfde visie en kernwaarden, is een belangrijke factor in de nieuwe relatie. Dit is van groot belang om de gezamenlijke zakenreis succesvol te starten.

  3. Gedeelde doelstelling op lange termijn
  4. Het is meer dan verstandig dat we samen met onze partners op éen lijn zitten in hun toekomstvisie en de richting die het bedrijf op moet gaan om echte impact te creëren.

  5. Aanvullende sterke punten
  6. Meer van hetzelfde is niet nodig. Het gaat om verschillende vaardigheden, om aanvullende diensten, nieuwe markten. Partners moeten complementair aan elkaar zijn, elkaars positie en propositie versterken. De beste partnerships zijn hieruit voortgekomen.

  7. Doelbewuste communicatie
  8. Een succesvol partnership manifesteert zich vooral in de manier waarop met elkaar gecommuniceerd wordt. Hoe ga je in de praktijk afspraken nakomen, hoe zorg je dat de gezamenlijke inspanning succesvol is en hoe blijf je daarin op één lijn. We houden oog voor elkaars belangen, door een open communicatie, duidelijk en respectvol.

Conclusie

Een partnership is dus veel meer dan alleen de behoefte aan extra omzet of klanten. Om dat te realiseren moet er simpelweg een klik zijn, een verstandhouding waarbij commerciële belangen en gedeelde kernwaarden in balans met elkaar zijn. Daaruit zijn de beste oplossingen voortgekomen.